Нещодавня
кончина Бориса Возницького, директора Львівської Галереї Мистецтв, призвела до
низки скандалів навколо подальшої долі і самого музейного комплексу – одного з
найбільших в Україні, і окремих його експонатів. Тому галас, піднятий
журналістами навколо можливої передачі римо-католицькій парафії св. Лаврентія у
Жовкві, не дивує. Дивом було б, якби ЗМІ і громадськість пропустили це повз
вуха, особливо враховуючи останні тенденції у царині української культури і
музейництва.
А справа ось у чому. У двадцяти кілометрах від Львова,
дорогою на Раву Руську стоїть місто Жовква, невеличкий райцентр з багатющою
історією і цілою купою архітектурних пам’яток. Історія появи міста незвична:
засновник Жовкви, Станіслав Жолкевський, лицар з руського роду, нащадок
галицьких бояр, вирішив втілити на рідній землі ідею утопічних „ідеальних
міст”, які креслив Леонардо да Вінчі і оспівував св. Томас Мор. Крім
функціональної забудови і сучасної фортифікації, одна з головних особливостей
„ідеального міста” була антропоморфність. Тобто, усі головні споруди міста були
розплановані відповідно до органів людського тіла. Замок був головою, ринок –
легенями, ратуша – шлунком, а церква з костелом разом створювали одне серце. І
ось костел святого Лаврентія, велична споруда
в найкращих традиціях Ренесансу, став головним героєм нашого скандалу. Справа в
тому, що Станіслав Жолкевський, який увійшов в історію як завойовник Москви у
1610 році і головний захисник прав підкорених московітів, в цьому костелі був
похований. І не просто так похований, а після того як його рештки викупила
вдова після героїчної загибелі 73-річного (!) чоловіка в битві проти турків під
Цецорою.
То ж не дивує, що правнук
Жолкевського, король Ян ІІІ Собеський (теж, до речі, русин за походженням)
пишався славетним прадідом, вважав себе продовжувачем його справи, а саме
захисту батьківщини від турків-татар. Прабатьківської слави він не зганьбив –
саме його перемоги над турками під Хотином, Віднем і Парканами зламали хребет
Османській Імперії, яка вже два з гаком століття Дамокловим мечем висіла над
Центральною та Східною Європою. Не дивує, що до костелу, де похований
Жолкевський (а також його дружина, діти, онук – майже вся королівська родина),
король мав особливі почуття: він оздобив нагробки предків розкішними
бароковими композиціями, фриз храму – рельєфними зображеннями лицарів, гусар, козаків,
святих воїнів Юрія і Мартіна і гербом прадіда – підковою з хрестами. А
зсередини стіни храму прикрасили величні батальні полотна, які оспівували
перемоги Жолкевського і Собеського. Ще раніше у вівтарі костелу, біля нагробку
Жолкевських, висіла картина „Битва під Клушино” Ш. Богушовича (6х7 м.),
присвячена перемозі Жолкевського над московітами. Собеський додав до неї „Битву
під Хотином” А. Стеха і Ф. Ван Кесселя (також 6х7 метрів), а для трансепту
храму італієць Мартино Альтомонте виконав картини „Битва під Віднем” і „Битва
під Парканами” розмірами 8х8,5 і 8х10 метрів!
Величні полотна вкупі з
лицарськими нагробками і рельєфами на фризі створили в костелі цілісний пантеон
лицарської слави. А меси за спомин усіх, хто загинув за віру і батьківщину,
лише посилювали унікальний дух храму, в якому переплелися любов до Бога і
Батьківщини, готовність віддати життя за свободу християнських земель – поняття,
які не були порожнім звуком в часи, коли височили мінарети над сплюндрованими
храмами від Балкан до Поділля, коли татарські набіги спустошували Україну. Хто
не вірить – нехай подивиться на мінарет в Кам’янці і мечеть в Хмільнику, на
бомбу з турецької облоги на Львівській катедрі – і на нагробок Жолкевського в
Жовкві. І хоча польський шовінізм ХІХ-ХХ століть багато в чому спотворив наш
погляд на події тих століть, не можна забувати, що Жолкевський і Собеський були
синами українського народу, які жили і творили на нашій землі, а під Хотином і
Віднем билися сини України – русинська шляхта, запорізькі козаки і навіть один
православний єпископ!
Радянська окупація,
звісно, не принесла костелу нічого доброго: храм перетворили на склад з усіма
наслідками. Через проржавілий і розбиті вікна в храм затікала вода, на
картинних рамах ластівки влаштовували гнізда, скульптури були розбиті, а оздоби
– розкрадені. То ж коли у 1960-х роках експедиція Бориса Возницького вивезла з
костелу образи і картини – це був справжній подвиг, один з незліченних подвигів
цього доброго генія мистецької спадщини України. „Битва під Віднем” (щоправда,
скручена втричі) та кілька менших образів з костелу знайшли своє місце в
експозиції Одеського замку. Решта залишилась у фондах.
Пройшов час. Костел
св. Лаврентія у 1989 році повернули віруючим. Завдяки спільним діям українських
і польських реставраторів унікальна ренесансна пам’ятка постала в усій красі:
відновили підлогу і дах, купол і стіни, по шматочках зібрали розбиті вандалами
скульптури, відновили вівтарі. В той самий час реставратори Львівської Галереї
Мистецтв почали працювати над картинами з костелу – спочатку були відновлені
«Клушино» і «Хотин», потім настав час і для «Відня» з «Парканами». Звісно,
цілком логічно було б повернути батальні образи на їхнє первісне місце – адже
не в кожному замку і навіть храмі знайдуться відповідні площі під такі картини.
Але з іншої сторони і ЛГМ навряд чи хотіла повертати унікальні полотна –
особливо після того, як вклали туди стільки грошей і роботи. Проте офіційною
версією відмови Возницького було те, що, за його словами, в храмі не місце
батальним картинам: мовляв, Папа вибачився за хрестові походи, а ви хочете
батальні полотна в храм…
З аргументами
Возницького можна і посперечатись – хіба мало біблійних героїв проливали ворожу
кров, захищаючи рідну землю? Між іншим, «благословенний Господь, моя скеля, що
руки мої Він навчає до бою, пальці мої до війни»! А між іншим, під Хотином,
Парканами і Віднем християни якраз захищали свою землю, свої оселі від небажаних
зайд. Це вам не Єрусалим, не Акра і не Антіохія (та й там не все було так
просто), не зазіхання на чуже, а захист свого! Але головне – саме церква
(принаймні, парафія св. Лаврентія) просить повернути картини, а священики
розбираються в теології трохи краще за мистецтвознавців…
Але за небажанням ЛГМ повертати картини скоріш за все стоять
значно простіші і приємніші почуття – а саме, елементарне небажання дарувати
комусь те, чому присвятив стільки сил. А ще – турбота за унікальні витвори
мистецтва: важко сказати напевно, чи зможе парафія забезпечити в храмі належні
умови чи охорону.
У будь-якому випадку, зараз, коли Б. Возницький відійшов у
кращий світ, а тимчасове «міжкоролів’я» в ЛГМ зробило можливим знов підняти
тему жовківських картин, є цілком логічним, що тема ця викликає певні дискусії.
Тим більше, що серед ініціаторів цього повернення – міністерство культури, а
репутація в нашої влади не така, щоб довірити їй унікальні шедеври хоча б на
півгодини. Цілком зрозумілою виглядає позиція ЛГМ і громадської Львова і з
«патріотичної» точки зору: адже римо-католики на Західній Україні багато в чому
позиціонують себе як «польську» Церкву. В тому самому жовківському костелі
українською мовою Меси правляться лише на свята – і то не завжди. Тим більше,
польська сторона (а саме Євросоюз дав 4 мільйони євро на реставрацію картин, та
й до реставрації костелу св. Лаврентія наші західні сусіди доклалися добряче)
якраз більше за усіх і наполягає на повернення картин до Жовкви. Крім того,
польським туристичним групам жовківський ксьондз відкриває храм найбільш охоче
– бо з них можна стягнути більше «офяр». Щоправда, на момент написання статті
ситуація з потраплянням до костелу дещо покращилася. Важко також казати і про
належні умови зберігання: в костелі поки що немає ані сигналізації, ані
охоронця. Та й сам факт передачі комусь однієї з головних перлин музейної
збірки виглядає аж ніяк не презентабельно.
Проте на користь
повернення картин є один дуже вагомий аргумент. А саме – писались вони для
костелу св. Лаврентія, під розміри костелу, і утворювали разом з іншими
деталями оздоб, декору та планування єдиний комплекс, в якому гармонійно
поєднувались благочестя, патріотизм, лицарська честь, витончена культура і
родинна вдача – ті чесноти, якими жив Ян Собеський (знову нагадаю, русин). Та й
сам костел був і залишається невід’ємною складовою того неповторного комплексу,
яким була в ті часи Жовква – і який дивом зберігся попри усі історичні
негаразди, та ще й поступово відроджується. Все ж таки Жовква – це єдине в
Україні ренесансне місто, місто-утопія, місто-ансамбль, в якому кожна бодай
найменша складова грає свою важливу роль. Саме цим Жовква і відрізняється від
того самого Золочева, Дрогобича чи навыть Львова – тобто, звичайних
середньовічних міст, які розвивалися стихійно й увібрали в себе безліч епох –
як історичних, так і мистецьких. Навряд чи мистецтвознавці цього не розуміють.
Звісно, просто взяти й віддати комусь безцінні полотна було б
безглуздям. Але між таким кроком і пікетами під облдержадміністрацією проти
повернення картин – безліч варіантів. Можна створити при костелі філію ЛГМ,
можна віддати картини в депозит або якусь іншу форму користування – як
наприклад Возницький віддав чимало картин в Дубно чи Батурин… І навіть, якщо по
дискусії картини таки вирішать залишити в ЛГМ – рішення це має бути прийняте
спокійно і без гасел. Бо такі питання як умови зберігання, належна охорона,
доступ туристів до картин – все це є важливими практичними моментами, кожен з
яких слід обговорювати окремо і спокійно, без емоцій і гасел, на які ми,
українці, так часто ведемося. І обговорення ці мають відбуватись під невсипним
контролем громадськості і ЗМІ. То радив би львівським мистецтвознавцям і
«четвертій гілці влади» не розтрачувати свій запал на огульні вислови – роботи
в них вистачить.
Є чим зайнятись замість гри у Леніна на броньовику і
Львівській Галереї Мистецтв – адже в її фондах залишається безліч цінних
полотен, ікон, скульптур, меблів, які збереглись в досить пристойному стані –
але пиляться у фондах, які своїм багатством різко контрастують з напівпорожніми
залами замків Олеська чи Золочева. Хто був в Ермітажі, в палацах Криму чи хоча
б в Одеському художньому музеї, той напевно погодиться з автором цієї статті:
музейні площі ЛГМ не використані достатньо. В залах і коридорах замків
Львівщини можна виставити втричі більше – але чомусь цього не робиться.
Наприклад, дві менші картини з жовківського костелу – «Клушин» і «Хотин» – вже
кілька років після реставрації висять у фондах, і доступ до них мають хіба що
польські історичні клуби, які перед поїздкою до України заздалегідь дзвонять до
дирекції ЛГМ, щоб подивитись на картини з жовківського костелу. Чому б не вивісити
їх в тому самому Золочеві? Адже зали належної площі там є…
Віктор ЗАСЛАВСЬКИЙ, історик, краєзнавець
Матеріал взято з посилання http://risu.org.ua/ua/index/expert_thought/open_theme/48343
Р. S. З приводу цього матеріалу, свою думку висловлює
житель лелечого міста Сергій Ленчук. "В даній статті
факти подаються більш неупереджено, ніж у матеріалі "Скандал: не минуло й 9 днів, як спадщину Возницького розбаразюють".
Вважаю, що картини надалі повинні залишатись власністю ЛГМ, але розміщуватись повинні в тому місці для якого вони були створені.Звичайно, необхідно зобовязати відповідно обладнати приміщення, перед передачею картин, а саме забезпечити охорону та відповідний клімат.
Вважаю, що картини надалі повинні залишатись власністю ЛГМ, але розміщуватись повинні в тому місці для якого вони були створені.Звичайно, необхідно зобовязати відповідно обладнати приміщення, перед передачею картин, а саме забезпечити охорону та відповідний клімат.
Але відновлювати картини для того щоб тримати їх в музейних
сховищах згорнутими по кілька років «Битва під Парканами», або частково
закритими, як це було з картиною «Битва під Віднем» - не правильно.
Такі твори повинні бути виставлені на огляд в повному розмірі
і перед усіма бажаючими, а не лише перед вибраними, які можуть потрапити до
закритих сховищ ЛГМ.
На мою думку, картини були врятовані в 60 роках коли церкви,
руйнувались, переобладнувались радянською владою під інше призначення.
Але зараз часи змінились, фінансова ситуація в замках
Львівщини не найкраща, напевно, як і в інших замках України, тому щодо
забезпечення відповідних умов в Олеському замку, в мене є великі сумніви. Я був
кілька разів в Олеському замку зимою, не можу сказати що там було дуже тепло."
Немає коментарів:
Дописати коментар