28 червня, у День Конституції на Львівщині святкували
перемогу – вдалося відстояти для музею батальні полотна пензля італійця Мартина
Альтомонте. Картини розміщено в Олеському та Золочівському замках.
У чому
перемога? Та в тому, що думка спеціалістів – музейчиків, істориків, громадських
і культурних діячів, - відіграла важливу роль і влада змушена була з нею
рахуватися. На цьому наголосив голова Львівської обласної державної
адміністрації Михайло Костюк. Також у відповідь на запитання журналістів, чи
можна бути певним, що картини більше не будуть рухати з ініціативи Мінкультури,
Костюк зазначив, що гарантія цьому – львівська інтелігенція, котра
продемонструвала свою готовність реагувати на будь-які спонтанні чи недостатньо
аргументовані рішення щодо культурної спадщини.
Як розповіла доцент кафедри
реставрації ЛНАМ Лариса Возницька (Разінкова), полотна на підрамники натягували
впродовж тижня, а ще до того два тижні думали, як це зробити – з огляду на
переконливі розміри та інженерні складнощі. Але зараз усі щасливі, бо
експонування полотен у замках – це одна з мрій Бориса Возницького, яка стала
реальністю вже, на жаль, після його смерті.
Хоча - гості зазначали, що є недопрацювання. Вочевидь,
поспішали вивісити картини і таким чином унеможливити їх експонування деінде.
Тому, напевно, до відкриття у Золочівському замку недостатньо було освітлення
для того, щоб повноцінно оглянути картини. В Олеську також незавершене
освітлення після того, як підняли стелю в одній із кімнат, аби повністю
вмістити «Битву під Віднем».
До речі, підняти стелю вдалося за рахунок горища,
пояснив у коментарі кореспондентці IA ZIK львівський захисник
архітектурної спадщини Андрій Салюк. Лариса Возницька зазначила, що монтування
і розміщення картин у замках було прецедентним – такого до цього в Україні
ніхто не робив. Тож виконане завдання заслуговує на окреме висвітлення у
наукових виданнях.
На представленні картин були і реставратори, що брали участь
у їх відновленні у Польщі та розміщенні у наших замках. Наприклад, реставратор
Львівської галереї мистецтв Юстина Могитич повідомила, що у Польщі «Битва під
Парканами» експонувалася у варшавському оперному театрі, там і реставрувалася,
бо було достатньо місця. Вже в Україні надважким завданням виявилося повісити
картини. Так, готували спеціальні риштування, піднімали валик зі
згорнутою картиною під стелю і звідти спускали та одразу натягували на
підрамник. Про це розповіла ще одна реставраторка галереї Роксолана Мокрій.
Немає коментарів:
Дописати коментар