Картина Мартіно Альтомонте «Битва під Віднем» |
Українські і польські діячі ніяк не
можуть знайти порозуміння щодо розміщення картин Мартіно Альтамонте.
Львів – Кілька років поспіль українські та польські мистецтвознавці не
можуть порозумітись, де мають висіти дві відомі картини художника Мартіно Альтамонте,
який у другій половині 17-го століття працював при дворі польського короля. Йдеться про полотна
«Битва під Віднем» і «Битва під Парканами». Зараз їх експонують в Олеському і
Золочівському замках на Львівщині. Натомість Міністерство культури України
прагне перевезти картини у діючий римо-католицький костел у Жовкві на
Львівщині. Мистецькі діячі Львова і керівництво Галереї мистецтв – проти
вилучення цих творів із музейного фонду.
Востаннє лист з Міністерства культури надійшов у
Галерею мистецтв незадовго до візиту в Україну польського президента. Чиновники
вимагають передати дві картини Мартіно Альтамонте костелові, мовляв, такою є
домовленість поміж Україною і Польщею проурегулювання польсько-українських
відносин щодо культурної спадщини.
Цікартини художник намалював у ХVII столітті у
Жовківському храмі на замовлення польського короля Яна ІІІ Собеського. Митець
творив їх з огляду на стиль і розміри храму, на честь перемоги польського
короля над Османською імперією під Віднем і нинішньою Словаччиною у 1683 році.
Полотна прикрашали сакральну будівлю Святого Лаврентія понад три століття.
«Битва під Віднем» розміром 8 на 7 метрів і «Битву під
Парканами» 9 на 8 метрів – вважаються найбільшими батальними полотнами. У
кінці ХІХ століття у львівській Ратуші і у 30-ті роки ХХ століття картини
реставрували. У радянський час вони були серйозно знищені, бо комуністи
облаштували у храмі склад. У 60-70-х роках тодішній директор картинної галереї
Борис Возницький (помер у 2012 році) побачив, що картини нищаться.
«Потім не було
складів, розчинені двері, ніхто з жовківчан не подумав, щоб ці двері
заколотити. Борис Возницький сам ці двері зачиняв, а потім приїхав з експертами
і зняв ці полотна, а це були насправді лахміття, де не було видно зображень.
Коли почали реставрувати, знайшли до шести різночасових шарів запису. Борис
Григорович казав, що ці твори не можна розміщати на стінах у храмі, він
переживав, щоб ці твори залишались у музеї. Він підняв стіни у замках і
продумав, як їх розвісити. Він аргументував, чому твори мають бути у музеї, бо
там є охорона і належні умови», – розповіла директор львівської Галереї
мистецтв Лариса Возницька-Разінкова, донька Бориса Возницького.
Реставрували картини у Польщі
Українські і польські реставратори чотири роки
реставрували у Варшаві дві картини за європейські гроші. Тоді уклали угоду, що
повернуться полотна в експозиційні фонди Галереї мистецтв, а не у костел. Хоча
Міністерство культури Польщі просило українське міністерство повісити картини у
Жовківському костелі. Однак Борис Возницький не погодився на це. Але після його
смерті тема картин знову стала каменем спотикання у мистецьких середовищах обох
країн, до яких додалась політична і дипломатична складові.
Культуролог Зеновій Мазурик вважає, що
зіштовхнулись різні інтереси і бачення. За його словами, цю суперечку
довкола картин можна вирішити і досить цікаво.
«Цим питанням
займаються і політики, і дипломати, і митці, думка виглядає чорно-білою,
мовляв, поляки хочуть забрати, а ми не дамо. Ніхто нічого не забирає. Немає
музеологічного погляду на це. Це – картина Гогенберга, який взяв собі
італійське прізвище Альтамонте, бо тоді італійські художники були шановані. Ян
ІІІ Собєський хотів возвеличити свій тріумф і запросив молодого художника
Гогенберга, який з цієї нагоди італізував своє прізвище як Альтомонте. Художник
намалював дві батальні картини. Це пафосне бароко, що зображено, нині слід
пояснювати, бо не всім зрозуміло. Картини розмістили у сакральному просторі.
Тоді це був єдиний простір. Якщо повертати всі речі, де вони були раніше, то у
музеях нічого не залишиться. Тоді це був єдиний простір», – говорить
культуролог, експерт з музеєзнавства Зеновій Мазурик.
Музеєзнавець Зеновій Мазурик віддавна пропонує
збудувати на території Жовківського замку павільйон, де експонувалися б
батальні полотна, які відтворюють спільну українсько-польську історію і
водночас це було б місце для усвідомлення спільного майбутнього обох народів.
Тоді можна було б виставляти полотна чотирьох баталій – «Битви під Віднем» і
«Битви під Парканами», «Битву під Хотином» і «Битву під Клушино». А головним
гаслом могли б стати слова: «Спільні перемоги в обороні Європи – спільна праця
в розбудові Європи». Такий вихід із ситуації він запропонує Міжнародній раді з
охорони пам’яток та історичних місць (ІКОМОС) Польщі. Власне у ці дні експерти
обговорюють музейну справу у польському місті Лодзь.
Тим часом група львівських культурних діячів днями
звернулась до Міністра культури України з вимогою не передавати полотна у храм.
Таку позицію пояснила тим, що картини перебувають у належних умовах, що замки
відвідує багато різних людей, зображення на полотнах є спільною
українсько-польською історією.
Галина ТЕРЕЩУК,
Цікаво,чому не чути публічної думки п.Ціхоцької керівника районного відділу культури.Її всюди так багато,а в цій царині,щось не чути.
ВідповістиВидалитиЯ проти того, щоб забирали картину з Олеська !!!!!!!!!!!!!! Я водила своїх дітей в Олесько, а тепер хочу водити і внуків! Не віддавайте!!!!!!!!!
ВідповістиВидалитиПотрібно зберегти ці шедеври мистецтва в Олеському замку,цьому відповідають всі умови зберігання цих чудових творінь!
ВідповістиВидалити